recensie: 300

DriehonderdHet verhaal is al eeuwen bekend: koning Leonidas houdt met een kleine club van zijn beste soldaten de Perzische koning Xerxes en zijn gigantische leger op afstand door ze in een nauwe pas te lokken. Frank 'Sin City' Miller heeft dit oude verhaal ooit gestriptekend en vol brede Spartanen (zowel breedgeschouderd als breedsprakig) en monsterlijke Perzen gestopt. Al maanden werden we op internet verwend met trailers vol heroïsche oneliners ("prepare for glory!") en slow-motion gevechten. Dat smaakte naar meer!

Leuk voor de trailer uiteraard maar hoe is de gehele film? Wat blijkt: de oneliners en slomo's waren geen trailertrucje maar worden de hele film door gebruikt. Nu ben ik heus niet vies van een beetje bombastische machopraat op zijn tijd maar om twee uur lang in afgemeten zinnen te praten ("tonight we dine in hell!") gaat op den duur wat vervelen. Als de zoveelste Pers in slomo onthoofd wordt, geloof ik het wel. Waar blijft dat boeiende verhaal??

Daar konden we helaas lang op wachten. De geschiedenis is tot zijn essentie teruggebracht en staat geheel in dienst van de verder overigens prachtige beelden. De kracht van 300 zit hem vooral in de prachtige fotografie en het kleurgebruik. Als je er niet te zwaar aan tilt dat het verhaal ééndimensionaal is, is 300 de moeite van het bekijken waard.
admin Dinsdag 27 Maart 2007 - 3:39 pm | | film